Tlačové správy

MITSUBISHI PSF33 / PX33 – 80 ROKOV SKÚSENOSTÍ S POHONOM VŠETKÝCH KOLIES - DECEMBER 1935 (STOROČNICA MITSUBISHI)

28. 12. 2017 | Outlander, Outlander PHEV, Pajero, L200 | O spoločnosti

TOKIO / BRATISLAVA, 28. december 2017 – Keď spoločnosť Mitsubishi Motors Corporation (MMC) v roku 2012 na autosalóne v Paríži odhalila svoj model Outlander PHEV, uviedla na trh úplne novú koncepciu: plug-in hybridné SUV s dvojicou elektromotorov a pohonom všetkých kolies, postavené na architektúre elektromobilu.

Z pohľadu predajov mimoriadne úspešný Outlander PHEV predstavujúci model naznačujúci budúcu produktovú stratégiu (SUV + EV) Mitsubishi Motors bol (a stále je) najnovším nasledovníkom dlhej a niekedy komplikovanej tradície Mitsubishi v oblasti pohonu všetkých kolies, ktorá sa datuje do decembra 1935, kedy bol dokončený vývoj modelu PSF33. Na tento po niekoľkých mesiacoch nadviazalo odhalenie prototypu PX33 s pôvodným pohonom 4WD ...

PX33 - 1936: Kedy to všetko začalo

PX33 bol prelomovým modelom automobilky Mitsubishi Motors, pretože išlo o vôbec prvé vozidlo s pohonom 4WD a logom s tromi diamantmi na kapote.

Model vyvinutý vtedajšou spoločnosťou Mitsubishi Heavy Industries (MHI) vychádzal z prvého prototypu PSF33 (dokončeného v decembri 1935) so zážihovým motorom typu S6.

PX33 teda v roku 1936 nasledoval ako druhý prototyp, tentokrát so zážihovým motorom typu X. Po ďalších vylepšeniach boli v júli 1937 vyrobené štyri tieto vozidlá. Pri testovaní na hraniciach možností všetky prototypy hladko uspeli. Spoločnosť MHI však so sériovou výrobou uvedeného modelu váhala, keďže bola presvedčená, že je potrebné ešte počkať. Projekt PX33 sa už preto ďalej neposunul.

Spoločnosť Sonauto (vtedajší francúzsky distribútor vozidiel MMC) vzdala hold tradícii pohonu 4WD automobilky Mitsubishi tým, že vyvinula rally repliku modelu PX33 z roku 1936 s využitím podvozku Mitsubishi Pajero. Jedno takéto vozidlo bolo v roku 1989 nasadené v rámci sedemčlenného továrenského tímu na Rally Paríž-Tunis-Dakar, kde pod vedením Jeana-Pierreho Jaussauda dorazilo do cieľa na celkovom 31. mieste.

Ako výraz uznania je teraz replika vozidla PX33 vystavená v múzeu MMC, ktorým je nedávno renovovaná Galéria automobilov Mitsubishi v japonskom meste Okazaki v blízkosti vývojového R & D centra tejto automobilky.

Jeep - 1953: V šľapajách slávneho predchodcu

Druhá kapitola histórie vozidiel Mitsubishi s pohonom všetkých kolies začala - viacmenej nepriamo - v roku 1953, teda o sedemnásť rokov neskôr, keď táto spoločnosť podpísala dohodu s firmou Willys Overland Corporation o licenčnej výrobe presláveného modelu Jeep (CJ3) na území Japonska, čím vznikol model Mitsubishi Jeep J3.

V roku 1953 by rozhodne nikto netušil, že výroba potrvá až do roku 1998 a dosiahne celkový objem asi 200 tisíc vozidiel v rôznom prevedení (verzie s krátkym aj predĺženým rázvorom a kombi s uzavretou karosériou).

Forte - 1980: na sólovej dráhe (4WD)

Paralelne s tým, ako automobilka Mitsubishi Motors chrlila licenčné Jeepy zo svojho japonského závodu Oye pri meste Nagoya, premýšľala aj nad svojimi budúcimi plánmi, vrátane vývoja vlastného moderného pohonu všetkých kolies, čo vyústilo do vzniku jednotonového pick-upu Forte, teda prvého Mitsubishi L200 známeho na množstve zahraničných trhov.

Začiatkom 70. rokov minulého storočia potom MMC vycítila, že bežných záujemcov hľadajúcich malý pick-up oslovia skôr vozidlá, ktorých stvárnenie sa viac orientuje na potreby pasažierov, avšak ktoré si zachovávajú robustnosť požadovanú užívateľmi, ktorým pick-up slúži pre pracovné účely, vrátane pohonu všetkých kolies.

Po mimoriadne dôkladnom výskume a vývoji bol nakoniec v roku 1978 predstavený model Mitsubishi Forte (na mnohých zahraničných trhoch uvádzaný ako L200), teda osem rokov po vzniku prvých konštrukčných návrhov - avšak toto osemročné úsilie sa bohato oplatilo. Už v prvom roku sa predaje vyšplhali na 45 000 vozidiel a rok potom ešte prudko vzrástli na viac ako 100 000 kusov. Hnacie ústrojenstvo 4WD bolo následne predstavené v roku 1980.

V histórii tejto spoločnosti, od r. 1970 označovanej ako Mitsubishi Motors (oddelením automobilovej divízie koncernu Mitsubishi Heavy Industries Co. vznikol nový samostatný subjekt), má model Forte (prvá generácia modelu L200) nezastupiteľné miesto, nakoľko zasial prvé semienko technológie 4WD, neskôr modifikovanej pre SUV Pajero (máj 1982) a MPV Delica 4WD (od októbra 1982 s pohonom 4WD).

Pajero - 1982: Otázka životného štýlu

Automobilka Mitsubishi Motors vytušila rastúci dopyt po civilizovanejších a štýlovejších terénnych vozidlách, a rozhodla sa preto preskúmať pôdu niekoľkými "lifestylovými" vývojovými SUV štúdiami, vychádzajúcimi z rôznych existujúcich produktov, ako napr. Pajero I (1973), až nakoniec odhalila konečnú podobu modelu Pajero.

Pajero prvej generácie - odhalené v roku 1979 vo forme koncepčného vozidla Pajero II, teda tri roky pred začiatkom sériovej výroby - otvorilo novú kapitolu na poli terénnych vozidiel, udávajúcich smer k dnes tak populárnej kategórii moderných kompaktných SUV zameraných na životný štýl.

Pajero dokázalo rovnako ľahko prekonávať cestné úseky ako aj terén (kde to povoľuje zákon), a osvedčiť sa tak ako robustný profesionálny pracant či luxusný dopravný prostriedok na vidieku. Súčasne svoju povesť vylepšilo jedinečnými úspechmi vo svete motoršportu, keď sa MMC spoločne s firmou Sonauto rozhodla vstúpiť do najvýznamnejšieho svetového závodu terénnych vozidiel: legendárnej Rallye Dakar.

Od svojej prvej účasti na Dakare v roku 1983 dokázalo Pajero nazhromaždiť pozoruhodnú kolekciu pretekárskych úspechov, vrátane 12 víťazstiev na Dakare (v rokoch 1985 až 2007) či pohára v seriáli Cross Country Rally (2003) svetového šampionátu FIA. Týmto boli položené stavebné bloky úctyhodnej reputácie, ktorú si MMC získala na globálnom trhu SUV, kedy vozidlám Mitsubishi nedokázala konkurovať žiadna iná SUV značka tej doby - a v tejto tradícii dnes pokračuje priekopnícky Outlander PHEV či podmanivý Eclipse Cross.

Od roku 1982 bolo celosvetovo vyrobených viac ako 3 milióny vozidiel Pajero (zahŕňa výrobu závodu Pajero Manufacturing Co., Ltd. spoločnosti Mitsubishi Motors v japonskej prefektúre Gifu plus predpripravené montážnej sady určené pre lokálnu montáž v zahraničí).

Lancer Evolution - 1992: Svetový šampión

Technológia pohonu všetkých kolies, uplatnená v robustných terénnych modeloch Pajero a L200 (v civilnom aj závodnom prevedení), zároveň poslúžila ako preferovaná zbraň v 90. rokoch minulého storočia v rámci rally závodov, kde nastúpila nová generácia vozidiel, ktorých ikonou sa rýchlo stal model Lancer Evolution od Mitsubishi Motors.

Mitsubishi Motors nadviazala na predchádzajúcu závodnú verziu modelu Lancer a pôvodne vyvinula Lancer Evolution zo sériového sedanu Lancer, pričom vyrobila požadovaných 2 500 vozidiel pre homologáciu v Skupine A, aby mohla úspešnejšie konkurovať v rámci svetového rally šampionátu FIA.

Zvyšok je už história, teda desať nadväzujúcich generácií modelu Lancer Evolution a množstvo víťazstiev aj niekoľko titulov v šampionáte WRC: 4 tituly majstra sveta medzi závodnými jazdcami (1996, 1997, 1998,1999) a 1 pohár konštruktérov (1998).

Lancer Evolution vďaka veľmi úspešnej účasti továrenského tímu v skupine A šampionátu WRC umožnil vývoj vyspelých automobilových technológií, ktoré automobilka Mitsubishi Motors neskôr uplatnila aj v rámci produkčných modelov; jedným z ukážkových príkladov je vysoko prepracovaný systém All-Wheel Control (neskôr prepracovaný v súčasný systém "Super-All Wheel Control" - S-AWC), ktorého základné princípy sa uplatnili aj v dnešnom modeli Outlander PHEV.

...Systém po prvý krát použitý v modeli Galant VR4 v prevedení 1987 bol v roku 1996 vylepšený zavedením systému aktívnej kontroly stáčania okolo zvislej osi (AYC) - v modeloch Galant VR4 a Lancer Evolution - a neskôr v roku 2001 doplnený o aktívny medzinápravový diferenciál (ACD).

Systém S-AWC, ďalej vylepšovaný pre poslednú generáciu modelu Lancer Evolution z roku 2007 (v Európe r. 2008), predstavuje stabilizačný systém vozidla, ktorý zahŕňa a integrovaným spôsobom riadi štyri samostatné systémy:

  • Aktívny medzinápravový diferenciál (ACD)
  • Aktívnu kontrolu stáčania okolo zvislej osi (AYC)
  • Systém aktívneho riadenia stability (ASC)
  • Systém Sport ABS

Systém S-AWC zabezpečuje integrované a jednotné riadenie všetkých uvedených systémov, čím zlepšuje jazdné správanie pri prejazde zákrutami, záberové schopnosti aj stabilitu vozidla, a to pri akcelerácii aj bežnej jazde v zákrutách, pri brzdení v oblúkoch aj pri všetkých ďalších jazdných situáciách.

2012: Outlander PHEV: Elektrický pohon 4WD

Systém PHEV od Mitsubishi Motors využíva novo vyvinutý systém pohonu všetkých kolies s dvojicou elektromotorov, technológie čisto elektronického riadenia "drive-by-wire" a proprietárny systém S-AWC (Super All Wheel Control). Systém S-AWC pre model Outlander PHEV, vychádzajúci z technológie pohonu všetkých kolies, vyvinutej a zdokonalenej v modeli Lancer Evolution, zahŕňa kontrolu pohonu 4WD a systémov ASC, ABS a AYC (aktívna kontrola stáčania okolo zvislej osi).

Systém S-AWC okrem toho v súčinnosti so systémom pohonu PHEV prerozdeľuje výkon medzi kolesá prednej a zadnej nápravy a zároveň medzi ľavú a pravú stranu vozidla v záujme čo najlepšej jazdnej stability a presnosti pri ovládaní vozidla. Systém S-AWC tak vo výsledku znižuje uzáverový účinok diferenciálu a preklz predných kolies pri súčasnej optimalizácii rozdelenia výkonu medzi nápravami s ohľadom na čo najúčinnejšiu akceleráciu pri rozjazde z miesta.

Funkcia 4WD LOCK okrem toho zlepšuje odozvu prerozdeľovaním hnacieho momentu medzi prednou a zadnou nápravou v záujme čo najlepšieho záberu a stability za jazdy v priamom smere na snehu, nespevnenom povrchu či na iných klzkých povrchoch.

Funkcia 4WD LOCK okrem toho zlepšuje odozvu prerozdeľovaním hnacieho momentu medzi prednou a zadnou nápravou v záujme čo najlepšieho záberu a stability za jazdy v priamom smere na snehu, nespevnenom povrchu alebo iných klzkých povrchoch.

A do budúcnosti ...

Vďaka najnovším výsledkom vývoja elektrického pohonu všetkých kolies, čerpajúcim z viac ako 80-ročnej tradície pohonu 4WD, sa Outlander PHEV stáva výkladnou skriňou technológií Mitsubishi Motors, a sprevádza tak kompletnú škálu riešení 4WD pre celý modelový rad značky (ponuka závisí od konkrétneho svetového trhu a modelu), od jednoduchého zapínateľného pohonu v japonskom minivozidle eK-Wagon až po prepracovanú rozdeľovaciu prevodovku Super Select pre L200 piatej generácie, rovnako tak ako Pajero / Montero / Shogun alebo Pajero Sport / Shogun Sport, resp. vyspelý systém pohonu Super-All Wheel Control 4WD na palube úplne nového modelu Eclipse Cross.

Tieto riešenia zároveň poukazujú na základy, na ktorých bude stavať budúca generácia vozidiel MMC, kde architektúra SUV ide v ústrety technológiám elektromobilov - či už sa jedná o čisto elektrický pohon alebo odvodený plug-in hybridný pohon - vrátane vyššej bezpečnosti, ktorá prirodzene vyplýva z pohonu všetkých kolies 4WD ...

... Tu sa výhody skrátka nemenia, ako to napokon dokazuje XR PHEV II Concept z roku 2015, eX Concept z roku 2015, GT PHEV Concept z roku 2016 či e-Evolution Concept z roku 2017, ...

***

 O Mitsubishi Motors Corporation (MMC)

MMC je globálny výrobca automobilov s konkurenčnou výhodou v oblasti ľahkých nákladných automobilov (pick-upov a vozidiel SUV), najmä v regióne ASEAN. Automobilka v roku 2009 predstavila svoj prvý sériovo vyrábaný elektromobil i-MiEV, po ktorom v roku 2013 nasledoval Outlander PHEV.MMC zamestnáva 30 tisíc pracovníkov a pôsobí celosvetovo; výrobné závody MMC nájdeme v Japonsku, Thajsku, Číne, Indonézii, na Filipínach a v Rusku. Zásadnú úlohu v raste MMC zohrávajú napr. modely Pajero Sport, Triton (L200) a Outlander. Celosvetové predaje tejto automobilky vo fiškálnom roku 2016 dosiahli 926 tis. vozidiel. Čisté tržby MMC za fiškálny rok 2016 dosiahli objem 1,9 bilióna jenov. MMC je kótovaná na tokijskej burze cenných papierov.


Súvisiace fotografie

Koncepty L200 Pajero Outlander PHEV

Podobné súbory

Na stiahnutie